Головна » Статті » Готуємось до уроків

Розвиток естетики у Стародавньому Китаї
Процес становлення естетичної свідомості китайців завершувався майже одночасно з становленням естетичної свідомості індійців. Саме VI ст. до н.е. є, за джерелами, становленням естетичної свідомості народу, зате можна бути впевненим, що у свідомості китайського народу до того часу вже існували досить чіткі, якщо не естетичні й етичні поняття, то уявлення, які закріпилися у відчуттях, смаках, переживаннях, поведінці й вчинках народу, тобто в його менталітеті.

Світ на міфологічної стадії перед китайцями виник зразу ж як художня дійсність, у той час коли в усіх інших народів спочатку вироблялось своє міфоуявлення про будову світу і його суті, а потім починалось його художнє «завоювання». Китаєць спочатку зіткнувся з хаотичним нагромадженням речей у світі і був поставлений перед необхідністю самостійно розбиратися в цьому нагромадженні до вподоби богів. І почав він з міфів культу плодородіння, формуванню якого протистоять страшні та жахливі, вороже налаштовані щодо відношення до людини боги-монстри та потвори. В цьому хаотичному світі жорстока ворожа й непримиренна боротьба за першість. Чуття поклоніння і страху, захоплення й жаху не змогло не виникнути у китайців від таких богів, але ця ж ситуація подолання страху та жаху змусила їх виробити у собі сили та сміливість протидіяти силам, що несуть загибель. Саме життя наполегливо вимагало його захисту. Саме, виходячи з цього, повинен з’явитися герой в людській постаті, що протистоїть цим пагубним силам і знищити їх. Наприклад:

Хтонічна богиня Нюйва перемагає Чорного дракона – втілення

водної стихії, що приносить чимало бід людям; Мисливець

розправляється з багатьма потворами – носіями хаосу, серед яких

Змій Сю, Смерч, Велетенський вепр та інші божества першого

покоління богів1.

Немає можливості згадати такий епізод, скажімо, з інших народів про створення світу, як це було придумано у Стародавньому Китаї.

Але здається, що саме соціально-природничий характер становлення китайської естетичної свідомості вимагав такої художньої міфології: розправивишись з жахливими богами-потворами, богиня Нюйва

…чинить пошкоджений під час схватки титанів небозвід і виступає у

якості деміурга у міфі про створення світу; Мисливець вражає із

свого лука дев’ять із десяти ввійдених на небозвід Сонць-Воронів і

тим рятує світ від погибелі ; Жовтий нащадок (Хуанді) долає бога

війни Чію і стверджує світ на землі. І нарешті після всього цього

розвитку космічний хаос і ворожнеча були переможені і на землі

встановився світ і порядок, з міфологічної точки зору як благо і краса.

Тепер, після всього цього, треба зосередити увагу на людині. Тепер нові чи переможені боги повинні допомагати людині. Наприклад: Гунь з волі Верховного бога допомагає людям у боротьбі з потопом. Боги вчать людину землеробству, стрільбі з луку, календарному обчисленню тощо. Боги і напівбоги, навчивши багатьох людей, піднімаються все вище в небо. Відбувається відокремлення землі від неба. Тепер на землі людина може обходитись без богів, відчуваючи свої сили і можливості справитися із своїми земними проблемами. Все це проходило у Китаї в період розкладання родового ладу і народження держави чи переходу до держави.

Тепер знадобилося скласти епос про те, як божественні пращури влаштовували життя того чи іншого племені: Юй осушує землю, Володар над просом і засіває лани; вони ладнають дороги, одними словом – наводять на землі порядок, долаючи хаос, які раніше влаштовували жорстокі й криваві боги. Тепер починається на землі своя боротьба вже між племенами й царствами на чолі з царями-воїнами, про які розповідають епічні пісні.

Для свідомого осмислення сутніх змін у міфології, у епічній поезії і піснях на допомогу приходить філософія, яка не може відірватися від земних справ людини, особливо від його взаємодій з природою, з суспільством, а також з сформованою державою. Тут виокремлюється ще одна відмінність процесів становлення філософії та естетичної свідомості китайців від таких же процесів у інших народів. Для китайців природа визнається вдосконаленням, а людина і все людство, взаємодіючим з природою, потребують у своєму вдосконаленні і повинні далі самовдосконалюватися. Тепер проблема вдосконалення людини і всього людства стає основною і головною проблемою філософії. Природньо, що при вирішенні цієї своєї земної задачі філософія не може обійтися без етики й естетики, які постійно націлюють її на утвердженні на землі порядку і на самокінець – краси.

І знову ж таки китайці розгортають перед людством дві можливі дороги розвитку: одні філософи, визнавши природу досконалою, закликають лише наслідувати її. Інші ж основне призначення філософії, естетики, етики і педагогіки вбачають у формуванні досконалої, чи ідеальної людини, здатного у творчих зусиллях і вдосконалювати природу, і самовдосконалюватися. Вони наполягали, що вихований ідеальний член суспільства повинен бути націлений на «всезагальне благо» до вподоби епічних героїв. Епічні герої, образи яких художньо втілені в епосах, поемах, гімнах і піснях, – це ідеал для етики, естетики і педагогіки. В їх поступках і діях відбиті і краса космосу, і краса героїв, і вона повинна втілюватися в людях, відчувших, переживших цю красу – стали прекрасними.

Історія давньокитайської філософії, відповідно етики й естетики знає і виділяє дві крупні філософські школи, у характері яких у різному випадку, але обов’язково повинно бути природно-соціальний синтез, правда, у даосизмі, тобто Лао-Дзи та його наступників – з акцентом на природному вдосконаленні й красі, тобто на красі світу, а у Конфуція – на соціальних аспектах процесу вдосконалення краси людських поступків та справ, які відбуваються у рамках пошуку і втілення соціального чи суспільного ідеалу. Наприклад, історики філософії й естетики стверджують, що «центральною частиною даосизма є вчення про світ. Все інше – вчення про суспільство та державу, теорія пізнання, теорія мистецтва (в її стародавньому вигляді) – випливає від вчення про світ. У центрі конфуціанської філософії – людина в його суспільних зв’язках, людина як основа непохитного спокою і порядку, ідеальний член спільноти» 2
Категорія: Готуємось до уроків | Додав: Катя_) (24.04.2013)
Переглядів: 339 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]